Wprowadzenie (Anna Klinik) 9
Część I
Aktywizacja osób niepełnosprawnych w wybranych formach nauczania i wychowania
Siv Fischbein
Special education from different perspectives: an example from Sweden 19
Agata Gawron
Czynniki warunkujące efektywność nauczania języka angielskiego
wśród dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną 33
Grażyna Durlow
Metoda rytmiki Emila Jaques-Dalcroze’a w edukacji dziecka
z niepełnosprawnością intelektualną – między pedagogiką a sztuką 43
Teresa Żółkowska
Ekologia w pedagogice specjalnej 55
Część II
Terapia niepełnosprawnych w ocenie naukowców i polityków
Aniela Korzon
Terapia rodziców dziecka niepełnosprawnego
dotkniętych syndromem burn-out 67
Mateusz Warchał
Role taking w terapii i integracji społecznej dzieci niepełnosprawnych 75
Magdalena Rusin
Rola i zadania fizjoterapeuty w edukacji zdrowotnej
osób z niepełnosprawnością 83
Marzena Fryszkiewicz
Integracja – wyznacznik socjalizacji dziecka z autyzmem
w grupie przedszkolnej 93
Andrzej Knapik, Jerzy Rottermund, Andrzej Myśliwiec
Integracja – w dążeniu do modelu 105
Część III
Dyskusje teoretyków i praktyków wokół kompetencji pedagogów specjalnych
Zenon Gajdzica
Panel dyskusyjny pt. Kwalifikacje i kompetencje pedagogów specjalnych –
model akademicki a oczekiwania praktyków 115
Zbigniew Marten
Główne problemy psychologicznego kształcenia pedagogów specjalnych –
przyczynek do dyskusji panelowej pedagogów 137