Agnieszka Stopińska-Pająk, dr habilitowany nauk humanistycznych, kierownik Zakładu Podstaw Pedagogiki i Historii Wychowania na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego.
Zainteresowania naukowo-badawcze związane z problematyką z zakresu andragogiki, w tym zwłaszcza historii andragogiki.
Autorka monografii: Świetlice w województwie śląskim w latach 1922–1939 (Katowice, 1983); Andragogika w Drugiej Rzeczypospolitej. Warunki rozwoju, problematyka, koncepcje (Katowice, 1994), prac zbiorowych pod naukową redakcją: Z tradycji polskiej teorii i praktyki andragogicznej (współredakcja, Toruń 1997, wyd. II 1998); Bogdan Suchodolski. Pedagog – humanista – uczony (Katowice, 1998); Instytucjonalne formy edukacji dorosłych w Drugiej Rzeczypospolitej (współredakcja, Warszawa, 2001); „Chowanna” 2005. Tom 2 (25). Między przeszłością a przyszłością edukacji; Edukacja dorosłych-doradca zawodowy-rynek pracy (Warszawa, 2006); „Chowanna” 2009. Tom 2 (33). Edukacja wobec starości – tradycja i współczesność; Uczący się dorosły w zmieniającym się świecie (współredakcja, Bielsko-Biała 2010); „Edukacja Dorosłych” 2010, nr 2 (63): Pionierki i pionierzy andragogiki. „Edukacja Dorosłych” 2011, nr 2: Społeczno-kulturowe przestrzenie uczenia się dorosłych oraz ponad 70 artykułów opublikowanych w czasopismach naukowych. [05.05.2013]