Makiawelizm – pojęcie wprowadzone do psychologii przez amerykańskiego psychologa społecznego Richarda Christiego – opisuje osobowość człowieka osiągającego cele na drodze manipulacji interpersonalnej. Mimo że konstrukt ten od dziesięcioleci budzi zainteresowanie zarówno badaczy, jak i praktyków życia społecznego, bardzo niewiele jest polskich publikacji poświęconych temu zagadnieniu. Celem pracy jest przedstawienie polskiemu czytelnikowi dorobku badawczego psychologii, poświęconego syndromowi osobowości makiawelicznej, oraz prezentacja wyników badań własnych Autorki, dotyczących specyfiki funkcjonowania społecznego osób o odmiennym poziomie makiawelizmu. Książka może być przydatna zarówno studentom psychologii, socjologii, pedagogiki, zarządzania, badaczom planującym badania z makiawelizmem jako jedną ze zmiennych, jak i praktykom zainteresowanym lepszym zrozumieniem różnic w zachowaniu makiawelicznych i niemakiawelicznych pracowników, pacjentów czy uczniów.
Część pierwsza pracy przedstawia portrety makiawelisty i niemakiawelisty, nakreślone na podstawie literatury przedmiotu. Zaprezentowano genezę konstruktu i charakterystykę osobowości makiawelicznej. Określono powiązania osobowości makiawelicznej z psychopatologią i aspołecznym zachowaniem, a także z sądami etycznymi i zachowaniem nieetycznym. Opisano konsekwencje postawy makiawelicznej w miejscu pracy, makiawelizm dziecięcy oraz problemy związane z pomiarem tej cechy.
Część druga zawiera opis badań poświęconych funkcjonowaniu osób o odmiennym poziomie makiawelizmu w związkach interpersonalnych. Tematem badań były relacje między makiawelizmem a właściwościami przyjaźni, związki między poziomem makiawelizmu małżonków a zadowoleniem z małżeństwa i zachowaniami komunikacyjnymi partnerów orazpowiązania poziomu makiawelizmu osoby z jej postawami i ocenami ważnymi w społecznej wymianie, dotyczącymi pomagania, odwzajemniania się za przysługi i percepcji podobieństwa do innych ludzi. Wyniki tych badań zgodnie świadczą o negatywnym wpływie makiawelizmu na funkcjonowanie w relacjach z ludźmi.