Aleksandra Giełdoń-Paszek, doktor historii sztuki, adiunkt w Katedrze Teorii Sztuki i Dydaktyki Artystycznej Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Śląskiego.
Zainteresowania badawcze: sztuka od XIX wieku po współczesność.
Wybrane publikacje: autorka publikacji dotyczących dydaktyki artystycznej – liczne artykuły oraz monografia Zarys teorii i praktyki dydaktycznej w zakresie malarstwa pejzażowego na akademiach sztuk pięknych w Europie i w Polsce. Od momentu powstania akademii do początków XX wieku (Cieszyn 2007), redaktorem publikacji zbiorowych: W kręgu sztuki (Katowice 2010); Narzędzie... (Katowice 2010); monografii: Jan Stanisławski. Litografie – „Życie”, „Chimera” (Bielsko-Biała 2004); Stanisław Kamocki. Ostatnia praca (Bielsko-Biała 2004), a także recenzji i esejów krytycznych o sztuce współczesnych artystów (liczne wstępy do katalogów i opracowań zbiorowych). [16.06.2015]
Ryszard Solik, doktor habilitowany nauk humanistycznych, pracownik Instytutu Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Stażysta Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Doktoryzował się w Instytucie Nauk o Kulturze na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Habilitacja na Wydziale Filologicznym UŚ, w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych. Zajmuje się kulturologicznie zorientowaną teorią sztuki, teorią kultury, historią sztuki, teorią interpretacji oraz problematyką funkcji i uwikłań dzieła w konteksty kulturowe. Autor wielu artykułów o sztuce oraz książek: W kręgu funkcji sztuki (współautor, Cieszyn 1996), Kulturotwórcze funkcje komunikatów ikonicznych doby stanisławowskiej (Cieszyn 2000), Pejzaże sztuki, konteksty sztuki (Cieszyn 2007), Sztuka jako interpretacja. Z problemów dyskursu artystycznego (Katowice 2012), Szkice o (nie)oryginalności. Konteksty i interpretacje (Katowice 2017). Redaktor i współredaktor prac zbiorowych: Kształty i myśli. Dyskurs a doświadczenie sztuki (Katowice 2013), Wokół kultury myśliwskiej. Szkice o tradycjach łowieckich ziemi pszczyńskiej (Pszczyna 2008), Pejzaż śląski – pamięć, tradycja, współczesność (Cieszyn 2008), Twarze, portrety, maski. Czas na interdyscyplinarność (Cieszyn 2010). [03.12.2019]
Jadwiga Uchyła-Zroski, doktor habilitowany Instytutu Muzyki Wydziału Artystycznego, Kierownik Zakładu Teorii Muzyki i Kompozycji. Dorobek naukowy stanowią: publikacje autorskie 1 ( 1 w druku), współautorskie 2, podręcznik akademicki 1, skrypt 1. Prac monograficznych pod redakcją 9. Napisała ponad 130 tekstów autorskich, wiele z nich są rozdziałami w monografiach recenzowanych. Wielokrotnie brała czynny udział w konferencjach zagranicznych, których pokłosiem są jej publikacje o zasięgu międzynarodowym: Bratysława, Praga, Brno, Ostrawa, Wilno, Salzburg, Daugavpils. Kijów. Opracowała projekt badawczy tworzący publikację ciągłą, wielotomową pt. Wartości w muzyce ( 6 tomów), któremu pełniła funkcję redaktora naczelnego. Założyła w 2012r. akademickie czasopismo o zasięgu międzynarodowym Studia Artystyczne. Sztuka w przestrzeniach współczesności , którego jest redaktorem naczelnym. Dotąd opublikowała dwa numery, numer trzeci jest w druku. Wypromowała dwóch doktorantów i obecnie prowadzi dalsze dwie prace awansowe. Zorganizowała 12 konferencji o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Członek PAN. Członek Europejskiego Towarzystwa Poliestetycznego.
Zainteresowania badawcze: z zakresu pedagogiki muzycznej i teorii edukacji muzycznej – integracja sztuk, wartości w muzyce, pedagogika twórczości, badania porównawcze zdolności muzycznych młodzieży szkolnej, terapeutyczne funkcje sztuki jako przeciwdziałanie patologiom społecznym, prowadziła rozległe badania podłużne o charakterze eksperymentalnym nad postawą promuzyczną młodzieży szkół średnich. Opracowała i zweryfikowała eksperymentalnie własne narzędzie badawcze skalę postaw promuzycznych, które jest w obiegu badawczym prac awansowych. Wyprowadziła statystyczne i teoretyczne pojęcie wektora postawy promuzycznej; jest to znaczące, indywidualne osiągnięcie naukowo-badawcze dr hab. Jadwigi Uchyła-Zroski. Opracowała własny projekt modelu wychowania muzycznego dzieci i młodzieży do kultury, uwzględniając tendencje europejskie. Projekt ten został zweryfikowany eksperymentalnie badaniami o zasięgu ogólnopolskim.
Wybrane publikacje: Promuzyczne zachowania młodzieży w okresie dorastania i ich uwarunkowania (Katowice 1999), Wokół kultury myśliwskiej. Szkice o tradycjach łowieckich ziemi pszczyńskiej, red. J. Uchyła-Zroski, R. Solik (Pszczyna 2008). Jest współautorką następujących publikacji: B. Dymara, A. Górniok, J. Uchyła-Zroski, Dziecko w świecie zabawy (Kraków 2009), Jadwiga Uchyła-Zroski, Łucja Prządka, Aleksander Spyra: Na ludową pszczyńską nutę. Słownik zespołów ludowych i kapel Ziemi Pszczyńskiej (Pszczyna 2010). Wartości w muzyce. T.1-6. Red. J. Uchyła-Zroski, Katowice 2008–2014, Studia Artystyczne, czasopismo akademickie (2014 nr 1, 2). [30.06.2015]