Niniejsze opracowanie zawiera nazwy chrztu, którymi posługiwali się ojcowie Kościoła, m.in. Klemens Aleksandryjski, Bazyli z Cezarei, Grzegorz z Nazjanzu, Grzegorz z Nyssy, Cyryl Jerozolimski czy Jan Chryzostom. Każda nazwa chrztu została przedstawiona w ujęciu historycznym. Najwięcej miejsca autor poświęcił najwcześniejszym tekstom, czasowi i okolicznościom pojawienia się danej nazwy. Podczas omawiania tekstów późniejszych ojców Kościoła zostały wzięte pod uwagę przede wszystkim katechezy chrzcielne i traktaty poświęcone chrztowi, a więc pisma Cyryla Jerozolimskiego, Jana Chryzostoma, Teodora z Mopsuestii, Bazylego, Grzegorza z Nazjanzu, Grzegorza z Nyssy, Ambrożego. Można uznać, że są one reprezentatywne dla różnych nurtów katechezy chrzcielnej w złotym okresie literatury patrystycznej. Przegląd nazw chrztu zakończono, jeśli chodzi o literaturę łacińską, przed św. Augustynem. Najpóźniejszym pisarzem Wschodu ujętym w tym opracowaniu jest Cyryl Aleksandryjski. I tak, pojęciami, które znalazły się w tej książce i zostały opisane, są: obmycie – oczyszczenie, nadanie imienia Jezus, pieczęć, nowe stworzenie, nowe narodzenie, śmierć i zmartwychwstanie, zrodzenie i odrodzenie, oświecenie, namaszczenie, obrzezanie, zawarcie przymierza, przyjęcie do wojska, wpisanie do niebieskiej księgi, przyjęcie na obywatela niebieskiego miasta, zaślubiny, wejście do ślubnej komnaty, ubranie szaty.