W Twoim koszyku nie ma żadnych produktów.
Egzemplarz bezpłatny (PDF)
Theory and Practice of Second Language Acquisition, Volume 5, Issue 1 to ósmy numer powstałego w 2015 roku czasopisma (półrocznik) poświęconego pracom teoretycznym oraz badaniom empirycznym zajmującym się przyswajaniem języka drugiego oraz uczeniem się języka obcego. Jest czasopismem o zasięgu międzynarodowym gromadzi bowiem autorów z wielu środowisk akademickich poza Polską.
Tegoroczny pierwszy numer rozpoczyna artykuł poświęcony afektywnym aspektom interpretacji niemieckich idiomów w umysłach uczących się tego języka Słoweńców, w ujęciu porównującym je z ocenami formułowanymi przez rodzimych użytkowników niemieckiego. W kolejnym artykule podejmowana jest problematyka roli i miejsca humoru w dyskursie akademickim, który wbrew powszechnym opiniom wcale nie wyklucza wykorzystania elementów humorystycznych. Trzeci tekst stanowi przegląd korzyści, jakie dać może wykorzystanie poezji w nauczaniu gramatyki języka obcego, w odniesieniu do uczniów prezentujących wysoki poziom zaawansowania. W czwartym tekście podejmowana jest próba oceny w jaki sposób uczestnictwo w programie Erazmus+ może wpływać na proces przyswajania języka obcego, autorzy poszukują w nim odpowiedzi na pytanie, czy rzeczywiście studenci wyjeżdżające na tak popularne ostatnio pobyty w uczelniach partnerskich zyskują w tym kontekście więcej, niż ich pozostający w uczelni macierzystej koledzy. W jaki sposób postrzeganie własnej tożsamości wiąże się z procesem przyswajania języka jest z kolei tematem piątego artykułu zamieszczonego w tym numerze czasopisma. Ostatni artykuł badawczy skupia się natomiast na osobach dojrzałych, uczestniczących w zajęciach „Uniwersytetu Trzeciego Wieku”, w celu zdiagnozowania największych problemów i wyzwań, na które napotyka ta właśnie grupa uczących się. Tak jak poprzednio, tak i w tym tomie zawarte są dwie recenzje niedawno opublikowanych książek: Teacher Language Awareness: A Collaborative Inquiry Based on Languaging autorstwa Hadriana Lankiewicza (recenzja Danuty Gabryś-Barker) oraz Action Research in EFL Pedagogy Danuty Wiśniewskiej (recenzja przygotowana przez Ewę Piechurską-Kuciel). Tak jak poprzednie, obecny numer kierowany jest zarówno do badaczy procesów przyswajania języków, jak i do praktykujących glottodydaktyków.
Danuta Gabryś-Barker – profesor w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jej główne zainteresowania badawcze obejmują zagadnienia z zakresu psycholingwistyki stosowanej, przyswajania języków oraz wielojęzyczności. Zajmuje się kształceniem przyszłych nauczycieli języka angielskiego. [29.11.2023]
Adam Wojtaszek, doktor habilitowany nauk humanistycznych, adiunkt i dyrektor Instytutu Języka Angielskiego, kierownik Zakładu Języków Specjalistycznych. Jest jednym z głównych organizatorów corocznej międzynarodowej konferencji na temat przyswajania języka obcego i drugiego, rozpoznawalnego i prestiżowego wydarzenia zapoczątkowanego w latach 80-tych przez prof. Janusza Arabskiego. Zainteresowania badawcze: przede wszystkim pragmatyka językowa, psycholingwistyka i język perswazji. Wybrane publikacje: dwie książki na temat języka reklamy: Deciphering Radio Commercials – A Pragmatic Perspective (2002) oraz Theoretical Frameworks in the Study of Press Advertisements – Polish, British and Chinese Perspective (2011), a także cykl artykułów związanych z tym tematem. W ramach badań psycholingwistycznych oraz badań nad przyswajaniem języka był współredaktorem kilku pozycji książkowych, takich jak: Neurolinguistic and Psycholinguistic Perspectives on SLA (2010), The Acquisition of L2 Phonology (2011a), Individual Learner Differences in SLA (2011b), Aspects of Culture in Second Language Acquisition and Foreign Language Learning (2011c), i niedawno także Studying Second Language Acquisition from a Qualitative Perspective (2014). Jest także autorem rozdziału na temat przyswajania komponentu mofrologiczno-składniowego w pracy zbiorowej pod redakcją Danuty Gabryś-Barker, Readings in Second Language Acquisition (2012). [czerwiec 2019]