W Twoim koszyku nie ma żadnych produktów.
Egzemplarz bezpłatny (PDF) dostępny na platformie czasopism naukowych UŚ – www.journals.us.edu.pl
The topics of the present volume extend between focus on selected language skills influenced by a range of psycholinguistic variables, learning environments and instruction types, issues related to teacher wellbeing, and textbook analysis. The opening text “Language Teacher Wellbeing in the Workplace: Balancing Needs” by Sonja Babic, Sarah Mercer, Astrid Mairitsch, Johanna Gruber, and Kirsten Hempkin is the only one in the volume concentrating on teachers. Since it has been proven that teachers’ wellbeing correlates positively with the quality of teaching and overall learners’ success, the authors decided to investigate the factors which contribute to the construct. The study is especially valuable for its diversified and multinational perspective and inclusion of not only psychological and individual variables, but also influences of wider educational and sociological environments. The second paper, by Xavier Martin-Rubió and Irati Diert-Boté titled “Catalan Law and Business Students in Italy: The Impact of a Stay Abroad on Fluency and Accuracy,” shifts the perspective towards the learners. The author applies a qualitative perspective and investigates the factors responsible for diverse values of fluency and accuracy measures among three subjects participating in the study, in an attempt to provide some useful tips for both teachers and learners on how to make the most of an organized mobility abroad.
(read more in the Preface)
Danuta Gabryś-Barker – profesor w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jej główne zainteresowania badawcze obejmują zagadnienia z zakresu psycholingwistyki stosowanej, przyswajania języków oraz wielojęzyczności. Zajmuje się kształceniem przyszłych nauczycieli języka angielskiego. [29.11.2023]
Adam Wojtaszek, doktor habilitowany nauk humanistycznych, adiunkt i dyrektor Instytutu Języka Angielskiego, kierownik Zakładu Języków Specjalistycznych. Jest jednym z głównych organizatorów corocznej międzynarodowej konferencji na temat przyswajania języka obcego i drugiego, rozpoznawalnego i prestiżowego wydarzenia zapoczątkowanego w latach 80-tych przez prof. Janusza Arabskiego. Zainteresowania badawcze: przede wszystkim pragmatyka językowa, psycholingwistyka i język perswazji. Wybrane publikacje: dwie książki na temat języka reklamy: Deciphering Radio Commercials – A Pragmatic Perspective (2002) oraz Theoretical Frameworks in the Study of Press Advertisements – Polish, British and Chinese Perspective (2011), a także cykl artykułów związanych z tym tematem. W ramach badań psycholingwistycznych oraz badań nad przyswajaniem języka był współredaktorem kilku pozycji książkowych, takich jak: Neurolinguistic and Psycholinguistic Perspectives on SLA (2010), The Acquisition of L2 Phonology (2011a), Individual Learner Differences in SLA (2011b), Aspects of Culture in Second Language Acquisition and Foreign Language Learning (2011c), i niedawno także Studying Second Language Acquisition from a Qualitative Perspective (2014). Jest także autorem rozdziału na temat przyswajania komponentu mofrologiczno-składniowego w pracy zbiorowej pod redakcją Danuty Gabryś-Barker, Readings in Second Language Acquisition (2012). [czerwiec 2019]