Ewa Biłas-Pleszak – profesorka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, dyrektorka kilku kierunków studiów: komunikacja promocyjna i kryzysowa, komunikacja cyfrowa, logopedia, międzynarodowe studia polskie. Jej naukowe poszukiwania dotyczą zagadnień związanych z intersemiotycznością i interdyscyplinarnością, dlatego bada związki pomiędzy językiem naturalnym a innymi systemami znakowymi, zwłaszcza muzyką. Ich owocem jest m.in. książka Język a muzyka. Lingwistyczne aspekty związków intersemiotycznych. Interesuje się autoprezentacją, wystąpieniami publicznymi, retoryką i erystyką, językowymi uwarunkowaniami negocjacji, czyli komunikacją we wszystkich odsłonach: werbalną, niewerbalną, interpersonalną, medialną, międzykulturową, retoryczną. [08.09.2023]
Mariusz Maciołek – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Sekretarz Zespołu Ortograficzno-Onomastycznego Rady Języka Polskiego. Jego zainteresowania naukowe dotyczą rozwoju zasobu leksykalnego polszczyzny współczesnej i historycznej, wpływu techniki na rozwój języka, historii i gramatyki historycznej języka polskiego oraz glottodydaktyki polonistycznej. [08.09.2023]
Katarzyna Sujkowska-Sobisz – językoznawczyni, doktorka nauk humanistycznych, profesorka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Jej zainteresowania związane są przede wszystkim z zagadnieniami dotyczącymi komunikacyjno-genologicznego statusu różnych tekstów perswazyjnych (obok tekstów public relations, są to także komunikaty reklamowe, negocjacje, kłótnie, spory). Zajmują ją także wybrane aspekty teorii tekstu, analizy dyskursu, kognitywizmu. Obecnie prowadzi badania z zakresu lingwistyki cyfrowej, a także współtworzy duże bazy danych (korpusy) i wykorzystuje je do badań o charakterze dyskursologicznym. Koordynuje kilkanaście projektów realizowanych m.in. w ramach Programu POWER (współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego), Funduszy Norweskich, Programu Erasmus plus oraz innych. [08.09.2023]
Jaśmina Śmiech – doktor nauk humanistycznych, adiunktka w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, absolwentka filologii rosyjskiej. Jej zainteresowania naukowe to komunikowanie, aksjolingwistyka oraz pragmatyczno-kulturowe aspekty znaczenia także w ujęciu kontrastywnym. [08.09.2023]
Jolanta Tambor – prof. dr hab. Zainteresowania: fonetyka i fonologia języka polskiego na tle fonologii innych języków w kontekście glottodydaktycznym; system języka polskiego – fleksja i słowotwórstwo; język polski na tle języków świata, języki mniejszościowe i regionalne oraz dialekty – w szczególności status dialektu śląskiego; glottodydaktyka polonistyczna – nauczanie gramatyki, aspekty kulturowe nauczania. Pracuje w Instytucie Językoznawstwa UŚ, dyrektorka Szkoły Języka i Kultury Polskiej. [08.09.2023]
Kinga Wąsińska – doktor, językoznawczyni, adiunkt w Instytucie Językoznawstwa na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Członkini zespołu badawczego „Pragmalingwistyka historyczna”, który koncentruje się na tworzeniu przy wsparciu konsorcjum CLARIN-PL korpusu polskich tekstów dramatycznych z lat 1772–1939. Korpus ma służyć do badań pragmalingwistycznych skoncentrowanych na poszukiwaniu wyznaczników potoczności w tzw. dialogach konstruowanych. Dydaktycznie zajmuje się zagadnieniami związanymi z kulturą języka polskiego i skuteczną komunikacją.
Wybrane publikacje: From adverb to intensifier. Corpus-based research in diachronic linguistics on the example of the Polish words okrutnie (‘cruelly’), strasznie (‘terribly’) and szalenie (‘madly’). „Journal of Historical Pragmatics”, v. 23, s. 285–326. https://doi.org/10.1075/jhp.19009.pas (2022 z M. Pastuch, B. Mitrenga), Możliwości i ograniczenia historycznych badań pragmalingwistycznych. W: W kręgu dawnej polszczyzny. Red. M. Mączyński, E. Horyń, E. Zmuda, t. 7, Kraków, s. 163–181 (2021 z M. Pastuch, B. Mitrenga), Cyfrowe narzędzia w dydaktyce akademickiej. Badania diachroniczne polskiej fleksji z użyciem systemu Chronofleks. „Forum Lingwistyczne”, nr 7, s. 151–167. https://doi.org/10.31261/FL.2020.07.12 (2020). [08.09.2023]