Teksty składające się na niniejszy tom dają możliwość odczytania ważnych wspólnych zakresów religii i edukacji międzykulturowej, a jednocześnie licznych – wspierających i przeszkadzających – warunkowań oddziaływania wspomnianych przesłań (oddziaływania w sferze aktywności związanej z religią i aktywności edukacyjnej zgodnej z ideami edukacji międzykulturowej). Teksty te skłaniają również do krytycznej refleksji nad dominującymi praktykami w dziedzinach polityki, oświaty, kultury, funkcjonowania instytucji wyznaniowych – i w innych dziedzinach życia.
Fragment Wprowadzenia
Opracowanie Religia i edukacja międzykulturowa jest kolejnym tomem z serii „Edukacja Międzykulturowa”. Stanowi propozycję szerokiego, uwzględniającego różnorodne pod względem metodologicznym i tematycznym spojrzenia na kwestię religijności w społecznościach wielo- i międzykulturowych. Znajdują się w nim artykuły o wymiarze socjologicznym i religioznawczym (takie, jak tekst Krystyny Marty Błeszyńskiej i Artura Rodziewicza Problematyka religii i systemów wierzeń w edukacji międzykulturowej, czy Andrzeja Sadowskiego Wyznanie prawosławne a naród – ze szczególnym uwzględnieniem województwa podlaskiego); artykuły poruszające problematykę pedagogiczną (na przykład artykuł Katarzyny Olbrycht Czy religijność może być przestrzenią sprzyjającą edukacji międzykulturowej? oraz tekst Anieli Różańskiej Religijność i tożsamość religijna w badaniach międzykulturowych i praktyce edukacyjnej). W książce znalazły się także teksty poruszające wymiar praktyczny edukacji międzykulturowej w Kościele (Mariana Nowaka Szkoły, parafie i wspólnoty religijne jako laboratoria międzykulturowości, czy Urszuli Klajmon-Lech Wspólnota religijna – szansą na dialog, otwartość i tolerancję).
Praca adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców zainteresowanych problematyką religii w edukacji międzykulturowej. Może służyć pedagogom, studentom kierunków: pedagogika, etnologia, teologia; nauczycielom – praktykom, katechetom.