Wstęp (Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk) 7
Magdalena Kleszcz
Rozdział I. Eksplikacja zagadnień związanych z kategorią wartości 9
Problematyka wartości w naukach społecznych 9
Funkcjonowanie pojęcia wartości w ujęciu filozoficznym 11
Pojęcie wartości w socjologii 13
Psychologiczne rozumienie wartości 15
Pedagogika wobec wartości 20
Wartościowanie jako proces 25
Postawy młodzieży wobec wartości na tle współczesnych badań 28
Dorastanie a kryzys w wartościowaniu 36
Małgorzata Łączyk
Rozdział II. Samotność w ujęciu interdyscyplinarnym 45
O fenomenie samotności w filozofii 45
Psychologia i pedagogika o samotności i osamotnieniu
na tle osobowościowym i socjokulturowym 50
Rodzaje samotności jako przyczynek ustalenia wykładni
rozumienia jej istoty 54
Rodzaje i typy samotności 54
Samotność jako konsekwencja deficytu w sferze potrzeb 57
Koincydencja samotności z twórczością jako naczelną kategorią
wartościowego życia 63
Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk
Rozdział III. Metodologia badań własnych 67
Założenia teoretyczne i metodologiczne badań 67
Przedmiot i cele badań naukowych 69
Problemy badawcze 69
Metoda i technika prowadzenia badań 70
Opis narzędzi badawczych wykorzystanych w badaniach własnych 71
Polska adaptacja Value Survey Miltona Rokeacha
autorstwa Piotra Brzozowskiego 71
Kwestionariusz do Badania Kryzysu w Wartościowaniu
autorstwa Piotra Olesia 72
Procedura badań i charakterystyka badanych 73
Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk
Rozdział IV. Wartości, pasje i doświadczenie samotności młodzieży
na podstawie analizy wypowiedzi badanych 75
Licealiści w recepcji własnej – prezentacja samoopisu badanych 76
Wartości deklarowane przez licealistów podczas wywiadów 80
Zróżnicowanie preferencji wartości wśród badanych na podstawie
skali Miltona Rokeacha 83
Kryzys w wartościowaniu na podstawie Kwestionariusza
do Badania Kryzysu w Wartościowaniu Piotra Olesia 90
Pasje badanej młodzieży 93
Pasje młodzieży jako wartość i wykładnia wartości 98
Obecność innych i ich znaczenie 104
Samotność jako element doświadczenia życiowego badanych 106
Podsumowanie i wnioski końcowe (Magdalena Kleszcz,
Małgorzata Łączyk) 115
Bibliografia 121
Aneks 127