W roku 2010 ukazała się praca zbiorowa: T. Lewowicki, J. Nikitorowicz, A. Szczurek-Boruta (red.): Szkolnictwo z polskim językiem nauczania w państwach europejskich - stan, problemy i perspektywy (Białystok-Cieszyn-Warszawa 2010, Uniwersytet w Białymstoku, Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Stowarzyszenie Wspierania Edukacji Międzykulturowej). Była to pierwsza od kilkudziesięciu lat próba całościowego ujęcia spraw tego szkolnictwa. Sytuacja szkolnictwa dla mniejszości polskiej skłoniła do pytań o to, jaka jest sytuacja szkolnictwa dla mniejszości żyjących w Polsce. Tak powstała inicjatywa przygotowania i opublikowania opracowania w możliwie całościowy i obiektywny sposób przedstawiającego sytuację szkolnictwa dla mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce. Szczególną wartość opracowań składających się na ten zbiór wiązać należy z prezentowanymi poglądami dotyczącymi kondycji szkolnych form kształcenia i wychowania przeznaczonych dla mniejszości, spostrzegania stanu tego szkolnictwa, problemów i perspektyw.
Spośród różnych sposobów uporządkowania tekstów przyjęty został układ oddający lokalizację podstawowych grup mniejszości i sąsiedztwo państw macierzystych dla tych mniejszości. Kolejno prezentowane są opracowania traktujące o szkołach dla mniejszości narodowych - litewskiej, białoruskiej, ukraińskiej, słowackiej, czeskiej, niemieckiej, a także mniejszości kaszubskiej. Zestawienie artykułów przybliżających sprawy oświaty tych społeczności daje dodatkowe szanse porównań i sposobność do bliższego poznania zagadnień szkolnictwa dla mniejszości. To zaś powinno sprzyjać poczynaniom zapewniających trwanie i rozwój kultur mniejszości, a jednocześnie wzbogacaniu i rozwojowi wspólnej kultury naszego społeczeństwa. Takie też jest jedno z przesłań edukacji międzykulturowej. Co więcej staje się zachętą do przełamywania uprzedzeń, niechęci, stereotypów, różnych odmian izolacjonizmu i stygmatyzacji, niekiedy ksenofobii - i innych zjawisk wyrastających na poczuciu obcości Innych i ich kultur.
Publikacja może być przeznaczona dla pedagogów, nauczycieli i wszystkich osób zainteresowanych problematyką edukacji wielokulturowej i międzykulturowej.