Beata Dyrda, doktor habilitowany,adiunkt w Katedrze Pedagogiki Społecznej Instytutu Pedagogiki Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Od kilkunastu lat prowadzi badania w zakresie pedagogiki zdolności, psychopedagogiki twórczości, obszarów pedeutologii, które związane są z kompetencjami kreatywnymi nauczyciela, specjalizuje się w problematyce nieadekwatnych osiągnięć uczniów zdolnych. Podejmuje także problematykę badawczą w dziedzinie zarządzania oświatą (w tym rola dyrektorów w budowaniu zespołu, problemy ewaluacji pracy szkoły, obraz szkoły jako twórczej organizacji, kreatywność w pracy nauczyciela, wymiary dobrej i efektywnej szkoły) oraz pedagogiki społecznej (w kontekście środowiskowych uwarunkowań rozwoju i funkcjonowania uczniów zdolnych, zachowań ryzykownych jednostek zdolnych oraz profilaktyki zagrożeń i wsparcia psychospołecznego oraz wsparcia rozwoju w pracy z uczniem zdolnym). Autorka licznych publikacji w tym zakresie, kilkudziesięciu artykułów, kilku monografii.
Wybrane publikacje: Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych. Diagnoza i terapia (Kraków 2000), Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie (Kraków 2007), Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne (Warszawa 2012), Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży. Poradnik dla wychowawców i nauczycieli (red., Kraków 2004), Podstawy prawne i organizacyjne oświaty (współaut., Katowice 2008), raport przygotowany dla MEN i ORE Badanie systemu pracy z uczniem zdolnym. Raport z badania case study w Wielkiej Brytanii, Finlandii, Niemczech, Austrii i Czechach” (Warszawa 2011). [10.12.2012][R]
Ewa Syrek – doktor habilitowany nauk humanistycznych, profesor nadzwyczajny (tytuł profesora nauk humanistycznych – 2010 r.), kierownik Katedry Pedagogiki Społecznej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Zainteresowania naukowo-badawcze związane z obszarem zagadnień pedagogiki społecznej, jak również z wybranymi elementami socjologii wychowania a w ostatnich dwudziestu latach poszerzone o wybrane elementy pedagogiki zdrowia i socjologii zdrowia i choroby. Autorka monografii m.in. pt. Teoretyczne standardy zdrowia dzieci i młodzieży a ich środowiskowe uwarunkowania w regionie górnośląskim. Studium pedagogiczno społeczne. (Katowice, 1997); Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej (Katowice, 2000); Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze (Katowice, 2008), prac zbiorowych pod naukową redakcją m.in. Jakość życia w chorobie. Społeczno-pedagogiczne studium indywidualnych przypadków (Kraków, 2001); Psychospołeczne konteksty problemów zdrowia rodziny w perspektywie edukacji zdrowotnej „Chowanna” T. 2 (31), 2008 (Katowice, 2008); Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society. (Katowice, 2010) oraz ponad 80 artykułów opublikowanych w czasopismach naukowych w kraju i zagranicą. [16.12.2012]