Wstęp 9
Rozdział 1
Współczesne problemy pedagogiki medialnej jako wynik diagnozy
społecznej, kulturowej i edukacyjnej uczniów i nauczycieli
szkół podstawowych 17
1.1.
Identyfikacja problemów pedagogiki medialnej na drugim etapie
kształcenia szkoły podstawowej 21
1.2.
Problemy badawcze pedagogiki medialnej jako wynik codziennych
obserwacji i interakcji badacza z uczniami i nauczycielami 27
1.3.
Weryfikacja aktualnych problemów pedagogiki medialnej w ramach
sondażu ankietowego 29
1.3.1.
Analiza odpowiedzi ankietowych uczniów
klas IV–VI szkoły podstawowej w zakresie aktualnej
problematyki pedagogiki medialnej 31
1.3.2.
Analiza odpowiedzi ankietowych nauczycieli
klas IV–VI szkoły podstawowej w zakresie aktualnej
problematyki pedagogiki medialnej 63
Rozdział 2
Podstawy teoretyczne planowanych badań 85
2.1. Teoria społecznego uczenia się 88
2.2. Teoria dotycząca niepowodzeń szkolnych 92
2.3. Mechanizmy uzależniania się 97
2.4. Społeczno-kulturowe podejście do uczenia się 100
2.5. Teoria potrzeb 103
2.6. Teoria relacji między odbiorcą a nadawcą 105
2.7. Teoria oczekiwania-wartości 108
2.8. Teoria Marshalla McLuhana dotycząca mediów 110
2.9. Teorie starzenia się 113
2.10. Typologia społecznych form korzystania z mediów 115
2.11. Symboliczny interakcjonizm 116
2.12. Konektywizm 119
Rozdział 3
Studium przypadku w eksploracji wybranych problemów
pedagogiki medialnej 123
3.1. Sposób i układ prowadzenia studium przypadku 127
3.2. Zalety i wady studium przypadku 128
3.3.
Charakterystyka obszaru badań jednostkowych losów ludzkich
na drugim etapie kształcenia w szkole podstawowej –
problematyka badań eksploracyjnych 131
Rozdział 4
Niepowodzenia szkolne ucznia na zajęciach komputerowych 135
4.1. Identyfikacja problemu 135
4.2. Metody i techniki badań 137
4.3. Znaczenie problemu 138
4.4. Geneza i dynamika zjawiska 141
4.5. Prognoza oraz propozycja rozwiązania problemu 154
4.6. Wnioski 157
Rozdział 5
Uczeń zagrożony uzależnieniem od mediów elektronicznych 161
5.1. Identyfikacja problemu 161
5.2. Metody i techniki badań 163
5.3. Znaczenie problemu 164
5.4. Geneza i dynamika zjawiska 168
5.4.1. Wykorzystywanie przez ucznia mediów elektronicznych 168
5.4.2. Postawy prezentowane przez ucznia 171
5.4.3. Wyniki plebiscytu życzliwości i niechęci 174
5.4.4. Osiągnięcia dydaktyczne 176
5.4.5. Ulubione gry komputerowe ucznia 177
5.5. Prognoza oraz propozycja rozwiązania problemu 181
5.6. Wnioski 182
Rozdział 6
Media elektroniczne w świecie wychowanków z domu dziecka 189
6.1. Identyfikacja problemu 189
6.2. Metody i techniki badań pedagogicznych 191
6.3. Znaczenie problemu 192
6.4. Geneza i dynamika zjawiska 195
6.5. Prognoza oraz propozycja rozwiązania problemu 207
6.6. Wnioski 208
Rozdział 7
Uczennice szkoły podstawowej a przemoc w cyberprzestrzeni 213
7.1. Identyfikacja problemu 213
7.2. Metody i techniki badań 215
7.3. Znaczenie problemu 215
7.4. Geneza i dynamika zjawiska 219
7.5. Prognoza oraz propozycja rozwiązania problemu 239
7.6. Wnioski 241
Rozdział 8
Nauczyciel wobec trudności dydaktyczno-wychowawczych
podczas zajęć komputerowych w klasach IV–VI szkoły podstawowej 245
8.1. Identyfikacja problemu 245
8.2. Metody i techniki badań 246
8.3. Znaczenie problemu 247
8.4. Geneza i dynamika zjawiska 252
8.4.1.
Trudności dydaktyczne występujące
podczas zajęć komputerowych 254
8.4.2.
Trudności wychowawcze występujące
podczas zajęć komputerowych 262
8.4.3. Oczekiwania wobec zajęć komputerowych 263
8.4.4. Zadania i obowiązki nauczyciela zajęć komputerowych 268
8.5. Prognoza oraz propozycja rozwiązania problemu 271
8.6. Wnioski 272
Rozdział 9
Emerytowany nauczyciel a cyfrowa rzeczywistość 275
9.1. Identyfikacja problemu 275
9.2. Metody i techniki badań 276
9.3. Znaczenie problemu 277
9.4. Geneza i dynamika zjawiska 281
9.5. Prognoza oraz propozycja rozwiązania problemu 285
9.6. Wnioski 286
Rozdział 10
Wnioski końcowe 291
10.1. Wnioski praktyczne 305
Zakończenie 309
Aneksy 313
Bibliografia 357
Spisy 369
Spis opisów 369
Spis rysunków i schematów 369
Spis tabel 370
Spis wykresów 371
Wykaz narzędzi badawczych 375
Indeks rzeczowy 377