Część monograficzna tomu 1/2019 „Chowanny” pod redakcją Beaty Ecler-Nocoń została zatytułowana: Miejsce jako przestrzeń rozwoju człowieka w perspektywie badań pedagogicznych. Treści zawartych tu rozważań poświęcona jest fenomenowi miejsca jako pewnemu wymiarowi wychowania, którego znaczenie wydaje się nie dość dostrzegane w pedagogice. Opisując proces wychowania zwykle wymieniamy osobę wychowawcy, jego cechy i umiejętności, dostrzegamy wagę relacji, doceniamy znaczenie środowiska jako takiego, rozumianego jako pewien potencjał. Jednakże miejsce – w czysto fizycznym rozumieniu – jest wymiarem raczej pomijanym i zbyt małą przypisujemy mu wagę. Otoczenie materialne nie jest bez znaczenia dla kształtowania się doświadczenia człowieka, dla jego rozwoju. Bez wątpienia zatem problem miejsca domaga się wciąż i stale pogłębionego odczytywania na gruncie pedagogiki, a szczególnie teorii wychowania. Taką próbą rozważenia problemu miejsca z różnych punktów widzenia prezentuje niniejsza część monograficzna. Należy podkreślić – co jest atutem niniejszego opracowania - że z każdego tekstu wyłania się obraz miejsca postrzeganego w rozmaitych kontekstach i różnych perspektywach. Niemniej wszystkie je łączy dążenie Autorów do dostrzegania w fenomenie miejsca pedagogicznych znaczeń.
Dział tekstów rozporoszonych tomu 1/2019 tematycznie odnosi się m.in. do takich zagadnień, jak zdrowie i choroba w jednostkach penitencjarnych, doświadczenia wychowanków Specjalnych Ośrodków Wychowawczych, profilaktyka raka szyjki macicy, sytuacja przedszkoli w Polsce, zaburzenia ze spektrum autyzmu, wiedzy i postaw prozdrowotnych i proekologicznych uczniów klas I-III, koncepcja humasnityki stosowanej Lecha Witkowskiego, emocje w komunikacji młodzieży, nauczyciel i uczeń jako homo hubris w przestrzeni medialnej, koncepcja szczęścia i jej osobowościowe korelaty, indywidualizacja funkcjonalna jako wynik różnic rozwojowych dziecka, twórczość Macieja Demela, uniwersytet i jego rola w kształtowaniu kompetencji profesjonalnych w polu pracy socjalno-wychowawczej, współpraca szkoły podstawowej z rodzicami, szkolne wsparcie dwujęzyczności.