Do przygotowania książki Współczesna filozofia społeczna w Polsce. Wybrane problemy skłoniło nas kilka powodów. W ostatnich kilkudziesięciu latach można zauważyć bujny rozwój filozofii społecznej. Impulsem do rozpoczęcia tej nowej fazy dyskusji było wydanie na początku lat siedemdziesiątych książki J. Rawlsa Teoria sprawiedliwości. W ostatnich dwudziestu latach podobnie bujny rozwój filozofii społecznej i politycznej można zauważyć w Polsce, gdzie impulsem rozwoju stał się przełom roku 1989. W wymiarze teoretycznym cezura roku 1989 odciska się przede wszystkim w trzech obszarach: dyskusji o pojmowaniu samej filozofii społecznej, filozofii politycznej, filozofii polityki; asymilacji/przystosowaniu pojęć i koncepcji sformułowanych wcześniej na Zachodzie i teraz analizowanych, interpretowanych i adaptowanych w Polsce; dyskusji o problemach specyficznych dla naszego i innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej przechodzących przyśpieszone przemiany. Jednym z elementów tej specyfiki jest dyskusja o roli marksizmu w Polsce. Tę nową jakość wyznaczają wypowiedzi wielu autorów. Zasygnalizowana wyżej nowa sytuacja filozofii społecznej w Polsce nie stała się dotąd przedmiotem całościowego zainteresowania badaczy. Tymczasem materiał źródłowy jest bardzo bogaty, zróżnicowany, lecz nie został opracowany z punktu widzenia ukazania specyfiki filozofii
społecznej i politycznej w Polsce. Istniejące opracowania dotyczą ważnych, lecz tylko kilku elementów składowych filozofii społecznej i politycznej, takich jak wolność, demokracja, feminizm. Lista ważnych problemów możliwych i koniecznych do analizy i interpretacji jest długa, autorzy tej książki zajęli się tylko wybranymi.
W książce autorzy analizują, jak przełom roku 1989 odcisnął swoje piętno na sposobach pojmowania najważniejszych problemów filozofii społecznej w Polsce oraz ujawniają bogactwo stanowisk dotyczących wielu ważnych problemów, będących przedmiotem zainteresowania filozofii społecznej.