Spis treści:
I. Antropologia / historia kultury:
– Jakub Dziewit, Adam Pisarek, Ciemnia antropologiczna
– Marek Pacukiewicz, Refleksy w obiektywie. Mitologika filmu etnograficznego
– Małgorzata Kołodziej, Refleksje na temat patrzenia w antropologii
– Katarzyna Maniak, Muzeum dyscyplinujące spojrzenie – o przyglądaniu się w przestrzeni muzealnej. Przypadek muzeum etnograficznego
– Agata Stronciwilk, Oszukać oko. Nawiązania do trompe-l’œil w polskiej sztuce współczesnej
– Jakub Jakubaszek, Polska na wystawie Kielc. O wystawach prowincjonalnych, peryferyjnej modernizacji i wyobraźni narodowej w XIX wieku
II. Teksty kultury:
– Mariusz Gołąb, Narracja obrazów
– Kamil Kozakowski, Ziemia – Barcelona: szkic o tubylcach. Dziennik w kosmicznym znaczeniu tego wyrazu
– Agnieszka Rygol, Komparatystyczna analiza perspektywy oglądu w Petersburgu Jarosława Iwaszkiewicza oraz Przewodniku po przemianowanym mieście Josifa Brodskiego
– Karolina Kostyra, Między zachwytem a potępieniem: Inny w obiektywie ludowego nurtu kina radzieckiego
– Helena Jadwiszczok-Molencka, Jacek Molencki, Patrzeć, widzieć, interpretować. O kompetencjach interpretacyjnych odbiorców japońskich filmów animowanych
– Maria Pawlicka, Zobaczyć Japonię poprzez anime
– Justyna Hanna Budzik, „W fotografii, zdaje się, nie będzie ze mnie »ludzi« […]”. Zdzisława Beksińskiego przetwarzanie widzenia
III. Media w kulturze:
– Agata Koprowicz, Ekran ucieleśniony. Tablet jako obiekt teoretyczny
– Jagoda Sałaj, Widzenie kontrolowane, czyli kiedy technika wkracza w pole patrzenia. Eyetracking
– Marcin M. Chojnacki, Wirtualna kamera i jej zastosowanie w grach wideo
– Bartosz Kłoda-Staniecko, Responsywne obrazy. O relacji sprawczości i perspektywy widzenia w grach komputerowych
– Ewa M. Walewska, Neonawigacja i wirtualna turystyka – nowe, zmediatyzowane sposoby patrzenia, zwiedzania i nawigowania