W Twoim koszyku nie ma żadnych produktów.
Egzemplarz bezpłatny (PDF) dostępny na platformie czasopism naukowych UŚ – www.journals.us.edu.pl
The present issue of Theory and Practice of Second Language Acquisition completes the seventh year of publishing of this journal. The topics range from those discussing individual learner differences from a variety of perspectives and settings to the development of language skills and different forms of instruction, presenting some innovative ideas in face-to-face and online mode of teaching a foreign language. The opening text “Using Character Strengths to Address English Writing Anxiety: A Mixed-Methods Study” by Tammy Gregersen, Peter D. MacIntyre, and Rachel Buck is quite an innovative way of looking at foreign language instruction, which employs elements of positive psychology in the language classroom to create a context of well-being for the learners. The authors not only introduce some of the seminal ideas taken from positive psychology, but most of all, they demonstrate in a practical way how the main assumptions of positive psychology can be applied in a classroom. The case study presented focuses on one of the pillars of positive psychology - character strengths - and through pedagogical intervention points out benefits of the intervention implemented for the learner. The topic of positive reinforcement is a widely-discussed issue not only in psychological research, but also in the context of educational theory and practice in the classroom. The next article is an example of how such positive reinforcement - praise - is being investigated by means of a pedagogical experiment. Adrian Leis, in his text entitled “Praise in the EFL Classroom: A Growth Mindset Perspective,” demonstrates the role of giving positive feedback in the form of praising and how it affects those who do not receive such feedback. The results of this interesting and well-designed experiment leads the author to highlight practical implications and offer advice on how to give feedback effectively.
(read more in the Preface)
Danuta Gabryś-Barker – profesor w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jej główne zainteresowania badawcze obejmują zagadnienia z zakresu psycholingwistyki stosowanej, przyswajania języków oraz wielojęzyczności. Zajmuje się kształceniem przyszłych nauczycieli języka angielskiego. [29.11.2023]
Adam Wojtaszek, doktor habilitowany nauk humanistycznych, adiunkt i dyrektor Instytutu Języka Angielskiego, kierownik Zakładu Języków Specjalistycznych. Jest jednym z głównych organizatorów corocznej międzynarodowej konferencji na temat przyswajania języka obcego i drugiego, rozpoznawalnego i prestiżowego wydarzenia zapoczątkowanego w latach 80-tych przez prof. Janusza Arabskiego. Zainteresowania badawcze: przede wszystkim pragmatyka językowa, psycholingwistyka i język perswazji. Wybrane publikacje: dwie książki na temat języka reklamy: Deciphering Radio Commercials – A Pragmatic Perspective (2002) oraz Theoretical Frameworks in the Study of Press Advertisements – Polish, British and Chinese Perspective (2011), a także cykl artykułów związanych z tym tematem. W ramach badań psycholingwistycznych oraz badań nad przyswajaniem języka był współredaktorem kilku pozycji książkowych, takich jak: Neurolinguistic and Psycholinguistic Perspectives on SLA (2010), The Acquisition of L2 Phonology (2011a), Individual Learner Differences in SLA (2011b), Aspects of Culture in Second Language Acquisition and Foreign Language Learning (2011c), i niedawno także Studying Second Language Acquisition from a Qualitative Perspective (2014). Jest także autorem rozdziału na temat przyswajania komponentu mofrologiczno-składniowego w pracy zbiorowej pod redakcją Danuty Gabryś-Barker, Readings in Second Language Acquisition (2012). [czerwiec 2019]