Grażyna Kubica, adiunkt w Zakładzie Antropologii Społecznej Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Interesuje się problematyką śląską, ewangelicką i żydowską oraz antropologią polityczną, wizualną, feministyczną oraz historią dyscypliny.
Jest autorką książek: Luteranie na Śląsku Cieszyńskim. Studium historyczno-socjologiczne (1996); Siostry Malinowskiego, czyli kobiety nowoczesne na początku XX wieku (2006); Śląskość i protestantyzm. Antropologiczne studia o Śląsku Cieszyńskim, proza, fotografia (2011); opracowania Dziennika w ścisłym znaczeniu tego wyrazu Bronisława Malinowskiego (2002), a także wielu innych tekstów naukowych i literackich oraz kilku wystaw fotograficznych.
Jest członkinią European Association of Social Anthropologists, Polskiego Towarzystwa Socjologicznego (wiceprzewodnicząca Zarządu Sekcji Antropologii Społecznej), Polskiego Instytutu Antropologii (członkini-założycielka), Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego, Polskiego Towarzystwa Historii Mówionej, Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, Polskiego Towarzystwa Ewangelickiego. [02.04.14]
Halina Rusek,
profesor zwyczajna doktor habilitowana nauk społecznych Halina Rusek – socjolożka i antropolożka kultury, absolwentka kierunku socjologia w Uniwersytecie Jagiellońskim, od początku swojej kariery zawodowej związana z Uniwersytetem Śląskim w Katowicach. Jej poszukiwania badawcze koncentrują się wokół zjawisk i procesów zachodzących na pograniczach etniczno-kulturowych i w społecznościach lokalnych. Zajmuje się także przemianami kulturowymi polskiej wsi oraz rolą kobiet w życiu społecznym, kształtowaniu się ich tożsamości w różnych społeczno-kulturowych kontekstach. Zagadnienia te bada i opisuje w szerokim kontekście, który tworzą ramy socjologii kultury i antropologii kulturowej. Autorka, współautorka i redaktorka czternastu monografii, a także autorka ponad dziewięćdziesięciu artykułów.
Ważniejsze publikacje z ostatnich lat:
Wielokulturowość z konfliktem w tle. Ślązacy: narodowość? Naród? Grupa etniczna?, „Pogranicze. Studia Społeczne” Tom XXV, Strategie edukacyjne w kontekście społeczeństwa pluralistycznego, red. D. Misiejuk, J. Nikitorowicz, A. Sadowski Wyd. Uniwersytetu Białostockiego, Białystok 2015;
Przemysł i religia – wielokulturowe skutki związku. Przykład Zagłębia Dąbrowskiego „Etnologia Europae Centralis”, nr 12/ 2015;
Religiousness of villages in family transmission – continuity and change, „Przegląd Religioznawczy –The Religions Studies Review”, 2016, no 4 (262); ISSN 1230-4379, l. znaków 42 851; Pogranicze polsko-czeskie w badaniach interdyscyplinarnych – odmienne i pokrewne paradygmaty, wątki, podejścia metodologiczne, w: Polskie pogranicza w procesie przemian. Red. Z. Kurcz, Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2017;
Edukacja regionalna a przemiany społeczności przemysłowych – tworzenie tradycji jako wyzwanie edukacyjne – na przykładzie Zagłębia Dąbrowskiego, „Pogranicze. Studia Społeczne” Tom XXX Polityka edukacyjna – tożsamość – edukacja międzykulturowa, red. J. Nikitorowicz, J. Muszyńska, A. Sadowski, Białystok 2017;
Stulecie pogranicza polsko-czeskiego na Śląsku Cieszyńskim – od konfliktu zbrojnego do współpracy transgranicznej. W: „Ethnologia Europae Centralis. Journal of Central European Ethnology. Časopis pre národopis strednej Európy", nr 15/2018, (red.): K. Marcol, G. Odoj, A. Pieńczak. Wydawnictwo Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnavĕ. Trnava-Cieszyn 2018, s. 30-54; język publikacji: polski, ISSN: 1210-1109, ISBN 978-80-8105-972-8, DOI:-, liczba znaków: 54 467, liczba punktów czasopisma naukowego: 10
Pogranicze w oglądzie socjologii pogranicza. Czesko-polskie rubieże po transformacji, w: Człowiek pogranicza. Wyzwania humanistycznej edukacji, red.: M. Sobecki, D. Misiejuk, J. Muszyńskiej, T. Bajkowski, Wyd. Uniwersytet w Białymstoku, Białystok 2019.
[26.11.2019]