Irena Przybylska, dr hab. nauk społecznych, prof. UŚ, zatrudniona w Instytucie Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wykładowca uniwersytecki i lektor języka angielskiego.
Zainteresowania badawcze: emocjonalne obszary, znaczenia i konteksty procesów wychowania oraz zawodu nauczyciela. Od kilkunastu lat prowadzi badania interdyscyplinarne w zakresie kultury emocjonalnej, kompetencji i pracy emocjonalnej nauczycieli.
Wybrane publikacje: autorka licznych publikacji w zakresie kultury emocjonalnej, kompetencji i pracy emocjonalnej nauczycieli, kilkudziesięciu tekstów w czasopismach naukowych i rozdziałów w monografiach zbiorowych, m.in. „Emancypacyjne czy instrumentalne – (re)konstrukcja kształcenia kompetencyjnego” („Studia Edukacyjne”, 2016), „Miękkość i zdziczenie – zwrot emocjonalny w nauce i kulturze” („Chowanna”, 2017). Autorka monografii: Inteligencja emocjonalna a uzdolnienia twórcze i funkcjonowanie szkolne młodzieży (Katowice, 2007), współautorka z B. Dyrdą i S. Koczoń-Zurek skryptu dla studentów: Podstawy prawne i organizacyjne oświaty – skrypt dla studentów kierunków pedagogicznych (Katowice, 2008). Publikuje także w j. angielskim, m.in.: “Emotional aspects of school education-curricula and relationship context” (“Us – China Educational Review B”, 2014), “Emotions at school-searching the elusive” (“The Learning Teacher Journal”, 2013), “Emotional intelligence and burnout in the teaching profession” („The New Educational Review”, 2016).
[27.01.2020]