Aleksandra Achtelik, doktor habilitowana nauk humanistycznych, wicedyrektor Szkoły Języka i Kultury Polskiej, kierownik Podyplomowych Studiów Kwalifikacyjnych Nauczania Kultury Polskiej i Języka Polskiego jako Obcego; adiunkt w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego.
Zainteresowania badawcze: historia i teoria kultury, literatura podróżnicza ze szczególnym uwzględnieniem motywów włoskich w literaturze polskiej oraz problematyki miasta, nauczanie kultury polskiej cudzoziemców oraz wybrane zagadnienia glottodydaktyki.
Wybrane publikacje: współautorka podręczników Miło mi panią poznać. Język polski w sytuacjach komunikacyjnych oraz Bawimy się w polski 1. Podręcznik do nauki języka polskiego dla dzieci (Katowice 2009), a także publikacji Bądź na B1. Zbiór zadań z języka polskiego oraz przykładowe testy certyfikatowe dla poziomu B1, współredaktorka tomów Sztuka czy rzemiosło? Nauczyć Polski i polskiego (Katowice 2007, wespół z Jolantą Tambor) oraz Sztuka i rzemiosło. Nauczyć Polski i polskiego (Katowice 2010, wspólnie z Małgorzatą Kitą oraz Jolantą Tambor), a także autorka licznych artykułów naukowych zamieszczanych w tomach zbiorowych. [08.06.2016]
Małgorzata Kita, profesor dr hab., pracownik naukowo-dydaktyczny w Instytucie Językoznawstwa Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Publikacje w takich m.in. periodykach: „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego”, „Stylistyka”, „Studia Medioznawcze”, „Mediolingwistyka”, „Język a Kultura”, „Postscriptum Polonistyczne”, „Forum Lingwistyczne”, „Zeszyty Prasoznawcze”, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”.
Felietonistka w „Gazecie Uniwersyteckiej UŚ”.
Zainteresowania naukowe: współczesna polszczyzna, mediolingwistyka, genologia językoznawcza, komunikacja werbalna, stylistyka językoznawcza, „lawendowa lingwistyka”. [2.12.2022]
Jolanta Tambor – prof. dr hab. Zainteresowania: fonetyka i fonologia języka polskiego na tle fonologii innych języków w kontekście glottodydaktycznym; system języka polskiego – fleksja i słowotwórstwo; język polski na tle języków świata, języki mniejszościowe i regionalne oraz dialekty – w szczególności status dialektu śląskiego; glottodydaktyka polonistyczna – nauczanie gramatyki, aspekty kulturowe nauczania. Pracuje w Instytucie Językoznawstwa UŚ, dyrektorka Szkoły Języka i Kultury Polskiej. [08.09.2023]