Jednym z istotnych problemów współczesnego świata jest tworzenie podstaw spotkania i koegzystencji przedstawicieli różnych kultur i wyznań religijnych. Obszarem spotkania może być świat wartości wpisany w różne tradycje kulturowe i religijne. Stanowisko pluralizmu aksjologicznego, ujętego w sensie normatywnym, pozwala połączyć idee obiektywnych wartości, takich jak: szacunek dla ludzkiego życia, godność osoby ludzkiej, współczucie okazywane cierpiącemu, solidarność społeczna, tolerancja, z poszanowaniem prawa odmienności ich odczytywania. Filozoficzne badanie świata wartości, odsłania dwa ich aspekty: trwały i niezmienny oraz ten, który zmienia się w czasie i zależy od konkretnej kultury oraz wyznania. Współcześnie świat wartości nie został całkowicie zapomniany, jednak aby ludzie je urzeczywistniali, potrzebne są nowe rozumienia, a także wzory osobowe, które będą wskazywały na sposoby realizacji tychże wartości. Pluralista aksjologiczny uznaje, że im większa świadomość historyczności i różnorodności, tym więcej kolejnych interpretacji, nowych ram pojęciowych, sposobów wartościowania, typów wrażliwości, więcej też wewnętrznych dylematów. Tym samym głębsze staje się odczucie odpowiedzialności za własne życie i postępowanie. Przeżycie doświadczenia wartości ukazuje człowiekowi jego indywidualne zadanie moralne.
Celem pracy jest uzasadnienie stanowiska pluralizmu aksjologicznego w obrębie religijnej interpretacji rzeczywistości na przykładzie wybranych koncepcji w filozofii anglosaskiej (Alasdaira MacIntyre’a, Charlesa Taylora i Johna Hicka). Chodzi o taką interpretację tradycji judeochrześcijańskiej, która jest otwarta na dialog z innymi tradycjami, oraz dialog z takim światopoglądem, który przyjmuje przesłanki naturalistyczne (naukowe), ale odwołuje się do pewnego uniwersum etycznego. Wspólnym obszarem myślenia jest pryncypium aksjologiczne, które określają takie wartości, jak: godność osoby ludzkiej, idea życzliwości, współczucie dla cierpiących, solidarność, tolerancja, szacunek dla życia. Pryncypium to jest wpisane w określony model argumentacji etycznej, przy czym takich modeli może być wiele. We wszystkich wielkich tradycjach religijnych (hinduizm, taoizm, konfucjanizm, buddyzm, judaizm, chrześcijaństwo, islam) takie wartości są zapisane, chociaż nie zawsze przedstawiciele danej tradycji ich przestrzegają.