Marian Gierula, doktor habilitowany nauk humanistycznych, Kierownik Zakładu Dziennikarstwa, adiunkt w Zakładzie Dziennikarstwa/ Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Pracę magisterską obronił w 1979 roku na Uniwersytecie Śląskim; pracę doktorką obronił w 1988 roku na Uniwersytecie Śląskim; pracę habilitacyjną obronił w 2001 roku na Rostowskim Państwowym Uniwersytecie (Rosja).
Zainteresowania badawcze: media i dziennikarstwo lokalne w Polsce i na świecie; typologia mediów lokalnych; transformacja polskiego systemu medialnego po 1989 roku; transformacja rosyjskiego systemu medialnego oraz krajów byłego ZSRR.
Wybrane publikacje:
M. Gierula: Местная периодическая печать Польши 1990- х гг.:типология, современное состояние и перспективы развити. (Ростов-на-Дону 2001).
M. Gierula: Polska prasa lokalna 1989—2000. Typologia i społeczne funkcjonowanie. (Katowice 2005).
M. Gierula (red.): Współczesny dziennikarz i nadawca. (Sosnowiec 2006).
M. Gierula, M. Wielopolska-Szymura (red.): Władza. Media. Polityka. (Katowice 2006).
M. Gierula M. Wielopolska-Szymura (red.): Środki masowego komunikowania a społeczeństwo. (Katowice 2006).
M. Gierula, Z. Oniszczuk (red.): Mało znane systemy medialne. (Sosnowiec 2007).
M. Gierula, Z. Oniszczuk (red.): Systemy medialne krajów bałkańskich. (Sosnowiec 2009).
M. Gierula (red.): Przemiany systemu medialnego. Polsko-rosyjskie spojrzenie, (Sosnowiec-Krasnodar-Sankt-Petersburg 2011).
M. Gierula, P. Szostok (red.): Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa. Tom 2. (Katowice 2012).
M. Gierula, M. Jachimowski (red.) Od dziennikarstwa tradycyjnego do mobilnego. (Sosnowiec 2014). [06.04.2017]
Zbigniew Oniszczuk, doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce, specjalność: nauki o polityce. Medioznawca, związany od 1981 roku z Zakładem Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego, aktualnie kierownik Zakładu Komunikowania Międzynarodowego i Systemów Medialnych. Autor blisko 80 artykułów i rozpraw poruszających problemy funkcjonowania mediów masowych, ich relacji z systemem politycznym, udziału mediów w komunikowaniu politycznym i public relations, przemian w systemie medialnym Polski i innych krajów. Stypendysta niemieckiej Fundacji Konrada Adenauera i Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu w Salzburgu. Recenzent wydawniczy 5 publikacji książkowych i autor 12 artykułów zamieszczonych w zagranicznych czasopismach i pracach zbiorowych, wydanych głównie w Niemczech, Austrii i Rosji. Członek Niemieckiego Towarzystwa Medioznawczego – Deutsche Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (od 2004 roku). Współzałożyciel w roku 2007 Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej, pełniący obecnie wiceprezesa. Od 2016 roku kierownik grantu NCN OPUS 10 poświęconego badaniom nad powiązaniami pomiędzy elitami mediów i polityki w Polsce.
Wybrane publikacje:
Z. Oniszczuk: Kształtowanie się polityki medialnej (Medienpolitik) rządu RFN w latach 1949—1989. (Katowice 2002).
Z. Oniszczuk, M. Gierula (red): Mało znane systemy medialne. (Sosnowiec 2007).
Z. Oniszczuk, M. Gierula (red.): Systemy medialne krajów bałkańskich. (Sosnowiec 2009).
Z. Oniszczuk, M. Wielopolska-Szymura: Konwergencja mediów masowych i jej skutki dla współczesnego dziennikarstwa. Tom 2. (Katowice 2012).
Z. Oniszczuk (red.): Systemy medialne w dobie cyfryzacji. Skala i kierunki przemian. (Katowice 2015). [06.04.2017]
Patrycja Szostok-Nowacka, doktor habilitowana, prof. UŚ w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Medialnej UŚ. Była wykonawcą w dwóch grantach naukowych: „Obraz wyborów do Parlamentu Europejskiego w polskich mediach. Analiza zawartości mediów” – grant KBN pod kierownictwem M. Kolczyńskiego nr 116211936 oraz „Obraz Prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej (2011) w wybranych tytułach prasy polskiej” – grant NCN pod kierownictwem M. Kolczyńskiego nr 2011/01/B/HS5/00524. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień psychologii komunikowania, ze szczególnym uwzględnieniem jego lokalnego wymiaru oraz komunikowania politycznego. W swojej pracy naukowej realizuje przede wszystkim projekty empiryczne, oparte głównie na analizie zawartości mediów oraz badaniach społecznego odbioru komunikowania. [20.02.2020]
Mirosława Wielopolska-Szymura, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Medioznawca i politolog. Doktorat pt. Kształtowanie się polityki kulturalnej w Polsce w latach 1989-2000. Koncepcje i rzeczywistość napisany pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Jerzego Mikułowskiego Pomorskiego, obroniła w 2003 roku. Pełniła funkcję Rzecznika Prasowego Rektora Uniwersytetu Śląskiego (2003—2005).
Zainteresowania badawcze: problematyka radia jako medium, ze szczególnym uwzględnieniem radia publicznego, procesów cyfryzacji i konwergencji radia, a także rolą radia w komunikowaniu międzynarodowym i komunikacji międzykulturowej. Zajmuje się także polityką kulturalną. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej (członek Komisji Rewizyjnej) oraz ECREA (European Communication Research and Education Association).
Wybrane publikacje:
M. Wielopolska-Szymura: „Radiowy Dom Kultury” – o kulturotwórczej i edukacyjnej roli radia. W: Radio w cyfrowym świecie. Regionalne rozgłośnie radiowe. Red. M. Łyszczarz, M. Sokołowski (Olsztyn 2016).
M. Wielopolska-Szymura: Techniczne aspekty cyfryzacji radia i telewizji w Polsce. W: Systemy medialne w dobie cyfryzacji. Red. Z. Oniszczuk (Katowice 2015).
M. Wielopolska-Szymura: Media w służbie sił zbrojnych. Polityka informacyjna Departamentu Obrony USA – zarys zagadnienia. W: Mediatyzacja komunikowania politycznego. W kręgu badań politologicznych i medioznawczych. Red. M. Adamik-Szysiak (Lublin 2015).
M. Wielopolska-Szymura: Radio as an old and a new medium: Sustaining cultural identities of listeners. W: Radio: The Resilient Medium. Red. G. Starkey, G. Stachyra, M. Oliveira (Sunderland, Wielka Brytania 2014).
M. Wielopolska-Szymura: Drugie życie radia. Transformacja radia pod wpływem procesów konwergencji. W: Radio w dobie nowych mediów. Red. U. Doliwa (Olsztyn 2014).
M. Wielopolska-Szymura: Ethnic Community Radio in Canadian And Australian Multicultural Societies. W: Radio and Society 2. Red. G. Stachyra, E. Pawlak-Hejno (Lublin 2013). [06.04.2017]