Aleksandra Kalisz, doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, asystentka w Instytucie Języka Polskiego im. Ireny Bajerowej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W 2012 roku ukończyła śląską polonistykę. Jest autorką monografii Stacje ogólne i tematyczne polskiej telewizji z perspektywy genologii lingwistycznej (Katowice 2019) oraz współredaktorką serii publikacji: Dyskurs autopromocyjny i jego współczesne odsłony (Katowice 2015), Dyskurs autopromocyjny dawniej i dziś (Katowice 2016), Autopromocja, autoprezentacja, wizerunek w mediach masowych (Katowice 2017) oraz Autopromocja, autoprezentacja wizerunek w mediach audiowizualnych (Katowice 2018). Jej zainteresowania naukowe skupiają się wokół stylistyki, kultury języka, języka telewizji, genologii lingwistycznej, a także glottodydaktyki.
[26.11.2019]
Iwona Loewe, prof. dr hab., pracownik naukowo-dydaktyczny w Instytucie Językoznawstwa Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Prace badawcze prowadzi w obrębie mediolingwistyki, lingwistyki dyskursu, genologii lingwistycznej, stylistyki funkcjonalnej, tekstologii, antropologii języka. Obiektem jej badań naukowych są: dyskurs telewizyjny, gatunki medialne, parateksty, manifestacje semiotyczne sportu w przestrzeni publicznej, wreszcie bilingwizm.
Jest członkinią Rady Naukowej czasopisma „Forum Lingwistyczne”. Należy do prezydium Komisji Mediolingwistycznej przy Międzynarodowym Komitecie Slawistów (MKS), jest też członkinią Komisji Stylistycznej MKS, Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego, Komisji Językoznawstwa PAN (Oddział w Katowicach), „Via Linguae” Stowarzyszenia Przyjaciół Instytutu Języka Polskiego UŚ. [2.12.2022]
Ewelina Tyc, doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, adiunkt w Instytucie Języka Polskiego im. Ireny Bajerowej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W kręgu jej zainteresowań naukowych znajdują się następujące zagadnienia: język w polityce, płeć w języku, perswazja, autopromocja, autoprezentacja w dyskursie medialnym. Jest autorką monografii: „Kawa czy herbata?” Pierwszy telewizyjny program śniadaniowy. Komunikat polimodalny z perspektywy lingwistyki dyskursu oraz współredaktorką serii publikacji: Dyskurs autopromocyjny i jego współczesne odsłony (Katowice 2015), Dyskurs autopromocyjny dawniej i dziś (Katowice 2016), Autopromocja, autoprezentacja, wizerunek w mediach masowych (Katowice 2017) oraz Autopromocja, autoprezentacja wizerunek w mediach audiowizualnych (Katowice 2018).
[26.11.2019]