Ewa Jaskółowa – prof. dr hab., kierownik Katedry Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego. Od początku swej kariery naukowej interesuje się problemami literatury i dydaktyki. Sprawność interpretacyjną i świadomość literaturoznawczą uznaje za podstawę działań dydaktycznych nauczyciela języka polskiego w szkole. Jest autorką kilku książek: Poetyckie podróże Stanisława Balińskiego (Katowice 1988), Od poezji kosmosu do poezji czasu. Studium o twórczości Stanisława Ciesielczuka(Katowice 1997), Od „Bogurodzicy” do poezji Szymborskiej. Historialiteratury (Warszawa–Chicago 2001), „Kto to był”. Żona Lota w poezji XXwieku, czyli rozbijanie stereotypu (Katowice 2006). [2012] [R]
Danuta Krzyżyk – doktor, adiunkt w Katedrze Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego. Jej główne zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problemów pragmalingwistyki, frazeologii, ortografii i dydaktyki języka, a także zaburzeń w komunikacji językowej. Opublikowała ponad 80 artykułów, jedną monografię, cztery współautorskie książki, podręcznik do nauki języka dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Jest autorką i współautorką kilku zbiorów sprawdzianów językowych i ortograficznych, a także programu komputerowego „Dyktando”. Jest członkiem Komisji Dydaktycznej RJP, Komisji Ortograficzno-Onomastycznej RJP, członkiem Koła sympatyków Komisji Języka Religijnego RJP, a także członkiem Towarzystwa Miłośników Języka. Od 2009 roku jest rzeczoznawcą MEN. [2012]
Bernadeta Niesporek-Szamburska, profesor nauk humanistycznych, językoznawca, dydaktyk w Katedrze Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Zainteresowania badawcze: językowy obraz świata dzieci i młodzieży, literatura dla dzieci i młodzieży, a także uczenie języka polskiego, także jpjo. Od wielu lat przygotowuje studentów do wykonywania zawodu nauczyciela polonisty.
Wybrane publikacje: Język wierszy dla dzieci (na materiale „Świerszczyka”) (1990), Językowy obraz pór roku i tradycji kulturowych w twórczości dzieci (2004), O dialogu kultur w edukacji polonistycznej (na poziomie szkoły podstawowej) (2009, współautor: A. Kołodziej), Stereotyp czarownicy i jego modyfikowanie. Na przykładzie tekstów dla dzieci i wypowiedzi dziecięcych (2013); współautorka podręcznika dla dzieci do nauczania języka polskiego jako obcego Bawimy się w polski (2009, 2012, 2013, 2014, współautor A. Achtelik). [20.11.2015]
Małgorzata Wójcik-Dudek, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Dydaktyki Języka i Literatury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego.
Zainteresowania badawcze: dydaktyka literatury, literatura dla dzieci i młodzieży, teatr jako forma spotkania z tekstem literackim.
Wybrane publikacje: (Prze)trwać w okolicach mitu. Funkcje mityzacji w poezji Tadeusza Nowaka (Katowice 2007), Dziecko – język – tekst (współred., Katowice 2010), „Postscriptum Polonistyczne”. Dydaktyka, glottodydaktyka – miejsca wspólne (współred., 2012), Nowe opisanie świata. Literatura i sztuka dla dzieci i młodzieży w kręgach oddziaływań (współred., Katowice 2013), Wyczytać świat – międzykulturowość w literaturze dla dzieci i młodzieży (współred., Katowice 2014). [20.11.2015]