Theory and Practice of Second Language Acquisition, Volume 5, Issue 2 to dziewiąty numer powstałego w 2015 roku czasopisma (półrocznik) poświęconego pracom teoretycznym oraz badaniom empirycznym zajmującym się przyswajaniem języka drugiego oraz uczeniem się języka obcego. Jest czasopismem o zasięgu międzynarodowym, gromadzi bowiem autorów z wielu środowisk akademickich poza Polską. Od roku 2019 jest czasopismem indeksowanym w bazie SCOPUS oraz zostało umieszczone na ministerialnej liście punktowanych czasopism (20 pkt.)
Tegoroczny drugi numer rozpoczyna artykuł poświęcony badaniom nad dwujęzycznością i potencjalnemu wpływowi na ich wyniki zmiennej języków, które brane są pod uwagę. Zarówno korzyści, jak i utrudnienia wynikające z dwujęzyczności zostały w tym tekście wzięte pod uwagę. Kolejny artykuł, opisując zjawisko dwu- i wielojęzyczności ukazuje je jako niezwykle skomplikowany kognitywny twór. Autor czyni to w oparciu o badania poświęcone utracie i odzyskaniu umiejętności językowych, rozwojowi wielojęzyczności i afektywnym wymiarom języka. W trzecim artykule uwaga autorek skupia się na potencjalnych korzyściach dla rozumienia tekstu czytanego płynących z wprowadzenia do nauczania treningu w zakresie stosowania konkretnych strategii w pracy z tekstem. Następny artykuł przedstawia wyniki badania empirycznego poświęconego korelacji pomiędzy wiedzą przedmiotową i poziomem językowym studentów a stopniem zrozumienia tekstów specjalistycznych obcojęzycznych. Kolejny artykuł kontynuuje tematykę związaną z pracą z tekstami, tym razem poddając analizie wpływ rozwoju technologicznego na sposoby obcowania ze słowem pisanym współczesnych młodych czytelników. Autorka opisuje, w jaki sposób przekładają się one na ogólne rozumienie przedstawianych w nich złożonych problemów, krytyczne myślenie i rozwój umiejętności oceny argumentów i ważenia perspektyw. Ostatni z artykułów naukowych w numerze 5(2) dotyczy już nieco innego obszaru badawczego, a mianowicie rozwoju umiejętności pisania w języku obcym w środowisku CLIL (Content and Language Integrated Learning), czyli w ramach programów zawierających komponenty nauczania przedmiotowego w języku obcym. Tak jak poprzednio, tak i w tym tomie zawarte są dwie recenzje niedawno opublikowanych książek: Developing Web-Based Language Tests autorstwa Wojciecha Malca (recenzja Danuty Gabryś-Barker) oraz Research Methods in Linguistics, którą napisała Lia Litosseliti (recenzja Grażyny Kiliańskiej-Przybyło). Tak jak poprzednie, obecny numer kierowany jest zarówno do badaczy procesów przyswajania języków, jak i do praktykujących glottodydaktyków.