Drugi numer „Edukacji Międzykulturowej” – czasopisma pedagogicznego redagowanego przez Zakłady Pedagogiki Ogólnej i Metodologii Badań oraz Pedagogiki Społecznej i Edukacji Międzykulturowej Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego – przedstawia zarówno teoretyczne odniesienia, jak i praktyczne działania w zakresie edukacji wielo- i międzykulturowej.
Dział Artykuły i rozprawy otwiera tekst T. Lewowickiego nt. Edukacja wobec odwiecznych i współczesnych problemów świata – konteksty i wyzwania edukacji międzykulturowej. Autor zwraca w nim uwagę na najważniejsze problemy współczesnego świata, a głównie na trudne dzieje i toksyczną politykę, religie jako pola konfliktów, falowanie nastrojów prointegracyjnych i dezintegracyjnych, narastający konflikt między bogatymi i biednymi, destrukcyjne oddziaływanie mass mediów i języka sfery publicznej,jak również na dysfunkcyjność samej edukacji.
Zamieszczone w czasopiśmie kolejne opracowania prezentują relacje i komunikaty z badań, forum młodych pedagogów międzykulturowych oraz praktykę edukacyjną. Odnoszą się w sposób szczególny do realizacji edukacji regionalnej i międzykulturowej w Zagłębiu Dąbrowskim, na Lubelszczyźnie oraz Kaszubach. Tom zawiera także recenzje wybranych publikacji oraz wykaz prac z edukacji wielo- i międzykulturowych wydanych w 2012 roku, jak również kronikę najważniejszych wydarzeń naukowych z tego samego roku. Wzbogacenie prezentowanych materiałów stanowi wykaz rozpraw doktorskich z zakresu edukacji wielo- i międzykulturowej obronionych w dyscyplinie pedagogika.
Czasopismo „Edukacja Międzykulturowa” stanowi forum naukowe, sprzyjające rozwijaniu nauk pedagogicznych i upowszechnianiu pedagogiki międzykulturowej, umożliwiając tym samym przedstawicielom wielu specjalności pedagogicznych i reprezentantom innych dyscyplin – dzielenie się swymi osiągnięciami oraz nawiązanie szerokiej współpracy i wymiany doświadczeń zarówno w kraju, jak i za granicą.