Książka Bronisławy Dymary i Ewy Ogrodzkiej-Mazur: Dziecko w świecie literatury i życiu współczesnym – kończy wydawaną od roku 1996 serię książek pedagogicznych Nauczyciele – Nauczycielom. Jest jej dwudziestym drugim tomem, uzupełniającym i podsumowującym nasze wędrówki z dzieckiem w wielu światach, a więc w świecie sztuki, przyrody, marzeń, rodziny, szkoły, współdziałania, wartości, pokus, tradycji, zabawy itd. Prezentuje zarazem najnowsze tendencje w pedagogice i edukacji. Jest w niej wiele przykładów i uzasadnień podkreślających wartość stworzonej oraz prezentowanej w serii pedagogiki współbycia jako odmiany personalizmu.
Poza dwiema podstawowymi częściami książki, a więc częścią pierwszą E. Ogrodzkiej-Mazur: Dziecko w literaturze naukowej, czyli szkice do teorii dziecięcości oraz częścią drugą B. Dymary: Dziecko w literaturze, przestrzeniach świata, innowacyjnej pedagogice i edukacji wprowadzono rzadko spotykany dotąd rozdział obu autorek, zawierający siedemdziesiąt prezentacji – mini recenzji książek różnych autorów, wydanych w ciągu ostatniego dwudziestolecia, a prezentujących różnorodną wiedzę o dziecku. Praca zawiera również obszerny wybór literatury o dziecku – sporządzany przez E. Ogrodzką-Mazur. Wybór ten obejmuje blisko 500 pozycji – tworząc autorski, szeroko zakrojony kanon literatury o rozwoju, wychowaniu i kształceniu dzieci. Do kanonu tego zaliczyć trzeba również 21 tomów serii „Nauczyciele – Nauczycielom”, których pełny wykaz został zamieszczony – po wspomnianym wyborze literatury.
Publikacja jest adresowana do badaczy zajmujących się dzieckiem i dzieciństwem oraz studentów, nauczycieli i rodziców zainteresowanych kulturą literacką i codziennością życia współczesnego dziecka.