Beata Dyrda, doktor habilitowany,adiunkt w Katedrze Pedagogiki Społecznej Instytutu Pedagogiki Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Od kilkunastu lat prowadzi badania w zakresie pedagogiki zdolności, psychopedagogiki twórczości, obszarów pedeutologii, które związane są z kompetencjami kreatywnymi nauczyciela, specjalizuje się w problematyce nieadekwatnych osiągnięć uczniów zdolnych. Podejmuje także problematykę badawczą w dziedzinie zarządzania oświatą (w tym rola dyrektorów w budowaniu zespołu, problemy ewaluacji pracy szkoły, obraz szkoły jako twórczej organizacji, kreatywność w pracy nauczyciela, wymiary dobrej i efektywnej szkoły) oraz pedagogiki społecznej (w kontekście środowiskowych uwarunkowań rozwoju i funkcjonowania uczniów zdolnych, zachowań ryzykownych jednostek zdolnych oraz profilaktyki zagrożeń i wsparcia psychospołecznego oraz wsparcia rozwoju w pracy z uczniem zdolnym). Autorka licznych publikacji w tym zakresie, kilkudziesięciu artykułów, kilku monografii.
Wybrane publikacje: Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych. Diagnoza i terapia (Kraków 2000), Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie (Kraków 2007), Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne (Warszawa 2012), Rozwijanie twórczości i inteligencji emocjonalnej dzieci i młodzieży. Poradnik dla wychowawców i nauczycieli (red., Kraków 2004), Podstawy prawne i organizacyjne oświaty (współaut., Katowice 2008), raport przygotowany dla MEN i ORE Badanie systemu pracy z uczniem zdolnym. Raport z badania case study w Wielkiej Brytanii, Finlandii, Niemczech, Austrii i Czechach” (Warszawa 2011). [10.12.2012][R]
Irena Przybylska, dr hab. nauk społecznych, prof. UŚ, zatrudniona w Instytucie Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Wykładowca uniwersytecki i lektor języka angielskiego.
Zainteresowania badawcze: emocjonalne obszary, znaczenia i konteksty procesów wychowania oraz zawodu nauczyciela. Od kilkunastu lat prowadzi badania interdyscyplinarne w zakresie kultury emocjonalnej, kompetencji i pracy emocjonalnej nauczycieli.
Wybrane publikacje: autorka licznych publikacji w zakresie kultury emocjonalnej, kompetencji i pracy emocjonalnej nauczycieli, kilkudziesięciu tekstów w czasopismach naukowych i rozdziałów w monografiach zbiorowych, m.in. „Emancypacyjne czy instrumentalne – (re)konstrukcja kształcenia kompetencyjnego” („Studia Edukacyjne”, 2016), „Miękkość i zdziczenie – zwrot emocjonalny w nauce i kulturze” („Chowanna”, 2017). Autorka monografii: Inteligencja emocjonalna a uzdolnienia twórcze i funkcjonowanie szkolne młodzieży (Katowice, 2007), współautorka z B. Dyrdą i S. Koczoń-Zurek skryptu dla studentów: Podstawy prawne i organizacyjne oświaty – skrypt dla studentów kierunków pedagogicznych (Katowice, 2008). Publikuje także w j. angielskim, m.in.: “Emotional aspects of school education-curricula and relationship context” (“Us – China Educational Review B”, 2014), “Emotions at school-searching the elusive” (“The Learning Teacher Journal”, 2013), “Emotional intelligence and burnout in the teaching profession” („The New Educational Review”, 2016).
[27.01.2020]