Alina Budniak, doktor habilitowany,
jest adiunktem w Katedrze Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, a jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół problemów edukacji dziecka w wieku od 3 do 10 lat oraz przygotowania nauczycieli i wychowawców do pracy z dziećmi przedszkolnymi i w młodszym wieku szkolnym.
W swoich publikacjach A. Budniak zajmuje się wczesnoszkolną i przedszkolną edukacją dzieci, edukacją społeczną i przyrodniczą dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, możliwościami poznawania przez dziecko najbliższego otoczenia społecznego, przyrodniczego i technicznego za pomocą badania i doświadczania, możliwościami wykorzystania metod aktywizujących w edukacji dziecka oraz w trakcie przygotowania nauczycieli do pracy z dziećmi młodszymi, przygotowaniem pedagogicznym i metodycznym nauczycieli – wychowawców dzieci w wieku od 3 do 10 lat, czasopiśmiennictwem pedagogicznym, jego zawartością i recepcją oraz przydatnością dla nauczycieli praktyków, ofertą edukacyjną periodyków dla dzieci oraz wykorzystaniem czasopism dla dzieci w edukacji, zabawie, organizacji czasu wolnego a także przygotowaniem pedagogicznym nauczycieli różnych specjalności.
Jest autorką następujących książek: „Czasopismo pedagogiczne >Chowanna< (1929-1997). Zarys monograficzny”, „Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym“, „Pedagogiczne aspekty wykorzystania czasopism w procesie wspierania rozwoju dzieci przedszkolnych” oraz „Doświadczenia przyrodnicze w poznawaniu środowiska przez uczniów klas początkowych. Poradnik metodyczny” i współredaktorem trzech prac. Opublikowała ponadto ponad 70 artykułów. [08.03.2020]
Małgorzata Mnich, doktor, jest pracownikiem Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jako absolwentka dwóch kierunków studiów: pedagogiki o specjalności nauczanie początkowe i filologii polskiej – swoje zainteresowania badawcze koncentruje wokół edukacji językowej dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Tytuł doktora nauk humanistycznych uzyskała na Wydziale Filologicznym opisując sprawność językową dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Wśród zainteresowań badawczych znajdują się też: kształcenie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, optymalizacja efektywności kształcenia wczesnoszkolnego z wykorzystaniem metod mnemotechnicznych oraz szeroko rozumiana edukacja polonistyczna. Autorka publikuje w kraju i za granicą, uczestniczy też czynnie w licznych konferencjach i stażach zagranicznych w tym w Czechach, na Słowacji i na Litwie. [08.03.2020]